Relevante content voor elke fase van de patient journey

Opdrachtgever

MediReva is er al 40 jaar voor mensen met een medische aandoening. In die tijd is MediReva uitgegroeid tot een landelijke specialist in medische hulpmiddelen die het mogelijk maken om zelfstandig te (blijven) leven.

Vraag

MediReva ziet zichzelf als maatje of buddy voor zijn klanten. Vandaar ook hun belofte: ‘MediReva is er voor je’. Maar om er voor iemand te zijn, moet je weten wat hij of zij meemaakt. Daarom maakte MediReva een uitgebreide patient journey met daarin alle fases die hun klanten doorlopen.

  1. Bewustwording: Wat gebeurt er met mij?
  2. Diagnose: Wat kan er aan gedaan worden?
  3. Behandeling: Wat is mijn perspectief?
  4. Heling: Hoe doe ik dit?
  5. Leven: Wat kan ik allemaal?

MediReva stelde Axioma deze vraag:
“Hoe vertalen de fases die onze klanten doorlopen naar een passende contentstrategie?”

Aanpak

De patient journey van MediReva bevat waardevolle informatie voor de contentstrategie.  Per fase duiken we in de emotie, informatiebehoefte en de content die daar het beste bij past.

Alle fases en de bijbehorende content zetten we om in een uitgebreide contentkalender. Die bevat content voor op de MediReva-website, social media, Youtube (video) en Soundcloud (podcasts).

MediReva had al een eigen magazine met verhalen van klanten, MediReva Magazine. Dat magazine kreeg binnen de contentstrategie een eigen rol, met een nieuwe look, feel en titel: Vertel. Dit is ook de naam voor het nieuwe online platform. Dat vullen we samen met MediReva aan de hand van insights van de doelgroep (zoekwoordenonderzoek + klikgedrag) en user generated content. Zo vinden klanten bij MediReva niet alleen nuttige medische informatie en productinformatie (patient journey fase 1 t/m 3), maar ook intieme interviews met lotgenoten, energieke ervaringsverhalen en prikkelende praktijkvoorbeelden (fase 4 en 5).

Inzet

  • Contentstrategie
  • Contentkalender
  • Contentrealisatie
  • Online platform
  • Magazine
  • Social media
  • Advies en monitoring (o.a. via een dashboard)

Resultaat

Axioma houdt alle activiteit op het Vertel-platform in de gaten via een dashboard. Klikgedrag, pageviews en leestijden zorgen voor waardevolle inzichten in de gewenste content en de effectiviteit van de contentstrategie.

In het eerste jaar na de lancering (april 2018) had het Vertel-platform zo’n 12.000 unieke bezoekers. Die vonden de content interessant. Ze bleven gemiddeld 2,5 minuut lezen, kijken of luisteren en dat is lang. 70% van de bezoekers is nieuw. Veel potentiële klanten weten MediReva te vinden. Nog beter nieuws: 30% van de bezoekers keert regelmatig terug naar het platform. Daarmee bewijst Vertel dat content een mooie start kan zijn van een duurzame klantrelatie.

Daarnaast grijpt MediReva met Vertel zijn kans om de dialoog met klanten aan te gaan. Via reacties op de website en social media komt MediReva direct in contact met zijn doelgroep.

 

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Coen via coen@axioma.nl of bel met 035 548 81 40.