Scroll to Content

Een efficiënte, doelgroepgerichte contentstrategie met de hulp van 5 persona’s

Opdrachtgever

Centraal Beheer bestaat al meer dan 100 jaar en is vooral bekend van ‘Even Apeldoorn bellen’. Deze verzekeringspartner biedt particuliere en zakelijke klanten zekerheid en gemak met verzekeringen en andere financiële diensten.

Vraag

Ondernemers kunnen bij de verzekeraar terecht voor verzekeringen, sparen en beleggen. Maar Centraal Beheer is méér dan dat. De vraag aan Axioma was dan ook:

“Hoe zorgen we er voor dat de zakelijke doelgroep Centraal Beheer leert kennen als persoonlijke verzekeringspartner die pro-actief bijdraagt aan groei?”

Aanpak

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, zijn we gestart met het identificeren van de zakelijke markt door middel van een doelgroeponderzoek. Hier zijn uiteindelijk vijf persona’s uitgerold, waarvan we duidelijk in kaart hebben gebracht wie zij zijn, waar ze behoefte aan hebben en waar ze wakker van liggen.

Deze persona’s hebben we vervolgens aan de medewerkers van Centraal Beheer voorgesteld. Via video’s en workshops leerden zij de persona’s beter kennen. Zo kreeg iedereen de doelgroep scherp op het netvlies: dit zijn de mensen waar we het voor doen.

De persona’s bieden houvast om in de communicatie goed te kunnen segmenteren en personaliseren. Op basis hiervan hebben we de contentstrategie verder (door)ontwikkeld. Vervolgens hebben we de strategie handen en voeten gegeven in een communicatieplan. En wordt de content nu aan de hand van een strak gevulde contentkalender uitgerold. Zodat deze op het juiste moment, de juiste doelgroep bereikt, via de juiste kanalen.

Inzet

  • Doelgroeponderzoek
  • Persona ontwikkeling
  • (Interne) workshops
  • Contentstrategie
  • Contentkalender
  • Contentrealisatie
  • Advies en monitoring

Resultaat

Door de scherpe strategie is de contentmarketing van Centraal Beheer efficiënter geworden en is er een duidelijke lijn in de communicatie. Door middel van het doelgroeponderzoek worden de boodschappen bovendien gesegmenteerd en gepersonaliseerd. Waardoor de content nog relevanter wordt voor de specifieke doelgroep. De tellers van de harde resultaten lopen nog.