Van een boek van 150 pagina’s naar 365 dagen content over werkgeluk

Opdrachtgever

Achmea is de grootste verzekeraar van Nederland en het moederbedrijf van bekende merken zoals Zilveren Kruis en Centraal beheer. Deze opdracht voerden we uit binnen een organisatiebrede campagne van Achmea: Gezond Werken.

Vraag

Wat kan je doen om stress en een burnout te vorkomen? Daar gaat het nieuwe boek van Marcel Reijmerink over. Hij schreef in 2018 al een boek over gezond werken: Gezonddoorwerken. Voor dit boek deed Axioma de vormgeving, in 2019 mochten we verder gaan met een nieuwe boek. Daarnaast mochten we ons bemoeien met de positionering ervan. Dit was de vraag die we van Marcel kregen:

“Hoe maken we stress en burnout bespreekbaar, zonder dat het direct te zwaar wordt?”

Aanpak

Toen we aan de slag gingen, was de tekst voor het boek al grotendeels beschikbaar. Marcel en zijn co-auteurs leverden de inhoud aan en het redactie-team van Axioma stond klaar om iedere punt en komma op de goede plek te zetten. Daarnaast gingen onze art directors aan de slag met de juiste uitstraling en de juiste titel voor het boek. Verschillende voorstellen passeerden de revue. Uiteindelijk koos het Gezond Werken-team voor de titel Opperdepop. En op de cover: geen foto van de auteur, maar… een portret van een sokkenpop.

Een sokkenpop?
Ja. Deze sokkenpop is op, Opperde-pop. Haar door de war, verwarde blik en een kort lontje. Deze pop is het slachtoffer geworden van een burn-out. Maar dat is niet het enige. Voor Gezond Werken zochten we naar een herkenbaar beeld, dat we ook zichtbaar konden maken op de werkvloer en dat geschikt was voor online. De Opperde-pop voldeed aan al die eisen. Daarnaast is een sokkenpop maken trouwens een goede activiteit voor iedereen die even mindful bezig wil zijn.

Van een boek naar een online platform

Als je een boek hebt van 151 pagina’s, zoals Opperdepop, heb je een boel informatie bij elkaar. Maar over stress, burnout en werkgeluk valt nog veel meer te vertellen. Zonde om dat niet te doen, dachten wij. Daarom stelden we voor om Opperdepop uit te breiden met een online platform, waar we een heel jaar lang content delen voor iedereen die wel eens verdwaalt in het grijze gebied tussen werken & ontspannen. Achema Gezond Werken was erg enthousiast en WerkAAN WerkUIT werd geboren. Axioma bemoeide zich uiteraard met de tekst en vormgeving en we maakten een contentkalender voor 2019 en 2020 met verschillende thema’s, zoals ‘jong vs. oud’ en ‘fun vs. verstanding’. Nu verschijnen er wekelijks blogs, podcasts en video’s op het platform. Soms is de content bloedserieus en soms (zie hieronder) maken we een onderwerp bespreekbaar met een dikke knipoog. 😉

Goodiebag en registratie lancering
Bij een goed boek hoort een goede lancering. Na de technische eindredactie, een review door een corrector en een driedubbelcheck van de vormgeving, was Opperdepop klaar voor de 1e oplage. Die oplage werd uitgedeeld tijdens een Literair ontbijt bij Achmea in Apeldoorn. Ook de website werkaanwerkuit.nl stond klaar voor de eerste bezoekers. Zij konden zich direct abonneren op een nieuwsbrief vol stress en werkgeluk. Axioma was bij het ontbijt met een cameraploeg en fotograaf. We deden mini-interviews en maakten het drukwerk voor in de goodiebag. Hierin vonden de ontbijters naast het boek ook  handleiding en materialen voor het maken van je eigen sokkenpop.

Inzet

  • Redactie
  • Vormgeving
  • Fotografie
  • Drukwerk
  • Video

Resultaat

Het doel van Opperdepop was de stilte over burn-out-klachten doorbreken. Dit boek staat nog aan het begin van die missie, maar een goed begin het halve werk. De lancering was in ieder geval een succes, met 165 inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Wij houden intussen de verkopen op bol.com en de bezoekerscijfers voor werkaanwerkuit.nl nauwlettend in de gaten.

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Coen via @axioma.nl, bel met 035 548 81 40 of stuur Coen een appje via de knop rechtsonder.