Binnen nu en vijf jaar is maar liefst 80% van alles wat we doen in bepaalde mate geautomatiseerd. Maar is er in die wereld vol enen en nullen nog wel ruimte voor creativiteit? Of is AI de moordenaar van alles wat niet in algoritmes te vangen is?

Welke impact heeft dit op contentmarketing?

We gaan dingen anders doen, zo stelde AI-expert Paul Roetzer op Content Marketing World. AI gaat complexe en tijdsintensieve zaken overnemen. Dat gebeurt nu al, maar in de toekomst krijgen we (veel) meer info op individueel niveau. Die verdiepende kennis kunnen wij dan weer gebruiken in onze strategie, distributie en creatie. Dit kan spannender, toch? word!

This is where shit gets serious

Wat als AI die informatie niet alleen biedt, maar zelf creëert? Volledige automatisering? Als we de zelfverklaarde lifelong techie Chris Penn moeten geloven, is dat scenario dichterbij dan we denken. Het gaat zelfs zo specifiek dat we niet alleen onze favoriete inhoud voorgeschoteld zullen krijgen, maar ook in de stijl die we zelf graag lezen en hanteren. Content op maat in optima forma dus!

Machines zijn mensenwerk

Lezen we over een paar jaar alleen nog content – van blogpost tot boek – afkomstig van machines? Nee, want om goed te voorspellen heeft AI niet alleen veel data nodig, maar ook menselijke training. De toekomst, ook voor contentmarketing, zal dus altijd een combinatie blijven van mens én machine. Want als Content Marketing World dit jaar één iets duidelijk maakte, is het wel: wat er in ons hoofd omgaat kan misschien worden geautomatiseerd, maar wat er in ons hart omgaat niet.

Het belang van creativiteit

Creativiteit, analytisch vermogen en strategisch denken worden juist steeds belangrijker. AI is niet de moordenaar maar ‘mede-mogelijkmaker’ van creativiteit: we besparen tijd op belangrijke zaken die niet zo fijn – lees: tergend saai – zijn om te doen. Tijd om te besteden aan creativiteit, in het meer menselijk maken van merken en het delen van authentieke verhalen. AI kan leren kijken en denken als een mens, maar niet voelen als een mens. En laat precies dát de toekomst van contentmarketing zijn.

Lees hier het volledige trendrapport ‘Hoe onderscheid je je in 2019 met contentmarketing?’