Een tekst mag niet langer zijn dan 300 woorden, een social post niet meer dan 40 tekens tellen en een video van 2 minuten is al lang. Hoe vaak heb jij dat al gehoord? En belangrijker nog: is dat ook echt zo? 

We hebben de concentratieboog van een goudvis. Sterker nog, Microsoft concludeerde op basis van eigen onderzoek dat onze aandachtsspanne nog maar acht seconden telt. En ja, dat is zelfs nog een seconde korter dan die van een goudvis. Slik.

Hebben we jouw aandacht nog?

Ja, dan ben jij in ieder geval niet rijp voor het aquarium én vertellen we je graag meer. Want als onze concentratieboog korter is dan die van een goudvis, moet onze content dan inderdaad niet kort, korter, kortst? Nee. Tel jij het aantal woorden voor je een blog gaat lezen? Natuurlijk niet.

Wél zijn we kieskeuriger geworden

We vissen uit de enorme zee aan content alleen wat ons écht boeit. Over bijna elk onderwerp is genoeg content te vinden; pakt en boeit het ons onvoldoende? Dan klikken we het met hetzelfde gemak weg, swipen we het aan de kant of scrollen we door.

Sneller naar de CTA? Nee, het verhaal naar voren!

Het is dus geen kwestie van kortere content of de call to action (CTA) steeds meer naar voren halen. Het gaat erom of jij je doelgroep voldoende kan boeien. En dat kan ook in een oneindige blog of een video van een uur. Dat een kortere aandachtsspanne niet direct betekent dat content steeds korter moet, bevestigen actuele contenttrends. Het dikke boekis tot wederopstanding gekomen, mensen luisteren uren naar podcast-afleveringen en kijken vijf tot acht uur per week naar koning Netflix.

Dat biedt kansen…

Het is dus de kunst om content te creëren die je doelgroep boeit en raakt. Wat je doelgroep de moeite waard vindt en wat bij jouw organisatie past. En dat mag dus oneindig lang duren. Het is een kwestie van boeien én hoe je die content vervolgens presenteert. Zo sprak ik tijdens Content Marketing World met Andrew Davis, die mij wees op twee video’s met praktisch dezelfde inhoud, namelijk…


Speelt de video niet goed af? Controleer dan of Adobe flash player up to date is en probeer het opnieuw.

Een ontploffende watermeloen

Het grote verschil zat ‘m in de presentatie. Zo duurt de ene video waarin een watermeloen ontploft maar een minuut, en was de ander 45 minuten lang live te volgen via een livestream. De inhoud is dus gelijk. Het verschil? Naar de livestream keken maar liefst 5 miljoen mensen, een aantal dat in schril contrast staat metde korte video. Kortom: kortere content? Nee! Boeiende content op de juiste manier gepresenteerd. Stop de tijd!