Hoe vaak plaats jij een foto zonder filter op social media? De verleiding is vaak groot om ‘m nog even te bewerken voordat ’ie online gaat. Toch lijkt de picture perfect op zijn retour. Het ‘echte’ leven mag weer gezien worden.

Filter je fantastisch

De grote modebladen doen het al jaren en ook Axioma Communicatie maakt zich wel eens ‘schuldig’ aan een beetje fotobewerking hier en daar. Maar mediabureau’s zijn allang niet meer de enigen die foto’s mooier maken dan de werkelijkheid. Je bent tegenwoordig bijna een uitzondering zonder app op je telefoon om je foto’s op te leuken. Op social media bekijk je de wereld door een roze bril. Best vermoeiend eigenlijk, altijd maar perfect zijn. Gelukkig komt er een tegenbeweging op gang. Het ‘echte’ leven mag weer gezien worden. Spread the word!

Imperfectie mag weer

Wat ooit begon met de hashtag #bodypositivity groeide uit tot een online beweging. Duizenden vrouwen verenigen zich op Instagram met een gezamenlijke boodschap: omarm je eigen lichaam. In welke vorm dan ook. De modewereld gaat in hun kielzog mee. Graatmagere modellen op de catwalk lijken verleden tijd en modelabel Diesel laat échte mensen in hun campagne zien. Ook de music scene laat zich niet ongemoeid. Zangeres Alicia Keys gaat make-uploos door het leven. Dit jaar verscheen ze zonder opsmuk op de rode loper bij de uitreiking van de Grammy Awards om de #NoMakup beweging te steunen.

Voor wie doe jij het eigenlijk?

Hoever zijn mensen bereid te gaan voor een perfect imago? Om dat uit te zoeken lanceerde SIRE het imagobureau The Good Life Agency. Dit bureau zou tegen betaling ‘gewone’ mensen succesvoller over laten komen. Een spraakmakend sociaal experiment waarmee SIRE het hele landmet de neus op de feiten drukte: voor wie doe jij het eigenlijk? Uit onderzoek blijkt namelijk dat je pas echt gelukkig bent als je iets zelf wil en niet als je iets doet omdat anderen het van je verlangen.

Wees authentiek, ook als bedrijf

Ook bedrijven willen een goede eerste indruk maken. En omdat de concurrentie in veel branches moordend is, doen ze dat vaak met gelikte video’s en foto’s. Maar werkt dat nog wel? Authenticiteit, dat is waar je tegenwoordig écht mee scoort. De Dikke van Dale definieert authenticiteit als echtheid. Die echtheid is de basis voor de geloofwaardigheid van jouw bedrijf. Want ook voor bedrijven geldt: échte verhalen, échte mensen en échte beelden. Dat scoort pas écht!

Benieuwd hoe authentiek jouw bedrijf communiceert?
Bel ons op 035 548 81 40