Gifjes. Je kent ze wel: bewegend beeld dat zich blijft herhalen. Ze bestaan al meer dan dertig jaar, maar tegenwoordig zijn ze weer hot. Heel hot. Wat is de kracht van een gif en waarom moet ook jij ze gebruiken?

Stel je voor: 100 miljoen bezoekers, iedere dag opnieuw. Aantallen waar je als marketeer van droomt, maar die werkelijkheid zijn voor gifdienst Giphy. Zij serveren iedere dag 1 miljard gifjes uit, die goed zijn voor 2 miljoen uur kijktijd. Niet voor niks zeggen ze bij Giphy: als een plaatje meer dan 1000 woorden zegt, is een filmpje van 5 seconden 100.000 woorden.

De kracht van een gif

Een gif duurt slechts een paar seconden. De kracht zit ‘m in de continue herhaling. Daarnaast werken ze ook nog eens op alle platformen: Facebook, Twitter, WhatsApp, Skype. Ze ondersteunen allemaal gif. Maar dat is het niet alleen. Goede gifjes zorgen voor een verwarrings- of verrassingseffect. Zo eentje waar je onbewust naar blijft kijken. Als je het goed doet, val je dus op. En laat dat nu net de essentie zijn van marketing.

5 redenen om gifs te gebruiken in je content strategie

Ben je nog niet overtuigd? Nog 5 redenen waarom jij gifjes moet toevoegen aan je contentstrategie:
1. Gifs geven korte content extra impact.
2. Gifs gaan in korte tijd viral. Denk maar aan de grappige ‘pug’-gifs.
3. Gifs zijn heel gemakkelijk te delen. Bijvoorbeeld via WhatsApp.
4. Gifs geven emoties beter weer dan alleen een emoji, tekst of foto’s. Bewegend beeld geeft meteen de essentie weer.
5. Gifs zijn een ‘conversation starter’. Als je tenminste een hashtag toevoegt.

Gif it to me

Ik hoor je denken: ‘gif mij ook dat beetje extra’. Neem dan om te beginnen eens een kijkje op Giphy. Op deze gifjeszoekmachine vind je gifs in alle soorten en maten. Gewoon gratis, dus waar wacht je nog op. En mocht je hier geen passende gif vinden of wil je een custom made gif? Dan kun je er natuurlijk ook eentje laten maken door ons!

Top 3 grappige gifjes

En, gewoon omdat het kan, onze top 3 grappige gifjes.

1. Dikkie dik heeft iets te veel gesnoept

2. Wat een baas!

3. Lijnrechter heeft een klein ‘ongelukje’