Welke hamburger eet je liever: een die voor 80% uit puur vlees bestaat of een hamburger met 20% vet? Dát is de kracht van positieve framing. Maak jij hier al gebruik van? 3 redenen om er vandaag nog mee te beginnen!

Uhm… framing?

Ja dat klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel: je speelt in op het associatievermogen van je doelgroep, waarbij je er bewust voor kiest om een bepaald aspect te benadrukken. Dát waarvan je wil dat het blijft hangen bij je doelgroep: dus niet het vet, maar het vlees uit je hamburger. Drie redenen om vandaag nog je tanden in positieve framing te zetten.

1) We kiezen met ons hart, niet met ons hoofd

Denk jij dat je zaken rationeel afweegt? Think again! Diverse onderzoeken tonen aan dat we vaak onlogisch op situaties reageren. Dit komt omdat ons ‘onbewuste’ al keuzes maakt, nog voordat ons bewustzijn er aan te pas komt. Informatie legt namelijk een bepaalde route af: we beginnen met scannen, een proces van de rechterhersenhelft die zorgt voor emotie en gevoel. Wat ruik, hoor, voel en zie je? Pas wanneer dit scannen een positief signaal oproept, komt de linkerhersenhelft in actie. Hiermee lees je tekstblokken en analyseer je. Zonder goed gevoel? Komt de linkerhersenhelft dus niet eens in actie! Als communicatieprofessional kun je dus nog zo doelgroepgericht bezig zijn, maar als mensen er geen goed gevoel bij hebben? Dan houdt het op. In de vertaling van scannen naar lezen, moet eerst het onbewuste gevoel van de doelgroep worden aangesproken: framing.

2) Het dicht het gat tussen jou en de doelgroep

Wat vind jij urgenter klinken: klimaatverandering of het opwarmen van de aarde? Bij klimaatverandering leg je de nadruk op de verandering: maar is die per se slecht? Terwijl bij de opwarming van de aarde, mensen de ijskappen in gedachten al zien smelten. Wil je overtuigen, dan is stilstaan bij framing essentieel. Onderzoek daarom welke waarden en motieven je met de doelgroep deelt. De antwoorden hierop vormen de basis voor het bouwen van jouw frame en is de brug tussen jou en de doelgroep. Ga vervolgens op zoek naar woorden en beelden die dit onderstrepen en houd hierbij ‘de opwarming van de aarde’ in je achterhoofd: je kunt mensen niet overtuigen van dingen waar ze zich geen voorstelling van kunnen maken. Wat wil je dat de doelgroep onthoudt?

3) Het is een leuk spel

Het is koud buiten, een gure wind strijkt langs je gezicht maar jij kijkt door een bril met getinte glazen: wat zie je? Precies, de wereld ziet er dan toch een stuk warmer en behaaglijker uit. Als communicatieprofessional is het je taak om die bril met getinte glazen te vinden én te gebruiken. En dat is een spel. Een leuk spel! Want als je het frame van die zonnebril eenmaal hebt, kun je hem gebruiken in tekst, in beeld, in cijfers én in sales. Want zeg nou zelf: bespaar je liever 10% of 10 cent op een hamburger van een euro?

Meer weten over framing?
Lees dan het boek ‘Denk niet aan een roze olifant’ van Sarah Gagestein.

Overtuigd van framing, maar hulp nodig?
Dan helpen we je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)35 5488 140.