Snapchat, Instagram Stories, livestream video’s op Facebook. Content plaatsen die voor je met ogen knippert alweer weg is. Waarom zou je tijd en energie in zo’n eendagsvlieg stoppen? Omdat ephemeral content ook veel oplevert!

Wat is ephemeral content?

Ephemeral content is één van de marketing buzzwoorden van 2018. Maar: wel een blijvertje, zoals het er nu naar uitziet. En dat kunnen we van ephemeral content zelf niet zeggen. Dat is namelijk online content die binnen 24 uur, vanzelf weer verdwijnt.

Waarom toch investeren in tijdelijke content?

Facebook Instagram Snapchat

Cijfers die er niet om liegen

En als je dan beseft dat 80% van alle gebruikers op Instagram een bedrijfsprofiel volgt en dat jongeren ephemeral content ‘vreten’, dan is het de tijd en energie die je erin stopt zeker waard. Neem een voorbeeld aan het WWF. Zij wisten met de #lastselfie-snapchatcampagne veel aandacht te vragen voor bedreigde diersoorten.

De kracht van ephemeral content

Nog niet overtuigd? Hieronder hebben we de kracht van ephemeral content voor je op een rij gezet. Niet tijdelijk, maar gewoon voor altijd. Al is het maar om weer even je geheugen op te frissen.

  • Tijdelijkheid is juist de kracht
    Ephemeral content is niet opdringerig. Sterker nog, de content verschijnt niet in je tijdlijn. Jij bepaalt of je het bekijkt. Niet pushen dus, maar de nieuwsgierigheid wekken met verdwijnende content.
  • Authentieke content is de heilige graal
    Niet alleen snel, maar ook authentiek. Een gelikte afbeelding of video? Niet nodig. Het draait bij ephemeral content niet om perfectie, maar om creativiteit en persoonlijke benadering. Zo’n authentiek en kortstondig moment gedoogd zelfs een beetje reclame op zijn tijd.
  • Versterkt gevoel van exclusiviteit
    Wees er snel bij, want voor je het weet is de content verdwenen. Deze zogenaamde fear of missing out (FOMO) is de sleutel van ephemeral content.
  • Nieuwe boost voor engagement
    FOMO zorgt er ook voor dat je doelgroep blijft terugkomen. Met iedere tijdelijke story creëer je dus een nieuwe gelegenheid tot interactie. En doe je dat goed, met sterke en afwisselende content, dan is de kans groot dat je er snel nieuwe fans bij hebt.
  • Sterk op conversie gericht
    De kijker kan direct reageren op je story of livestream video. Jij staat dus in direct contact met je doelgroep. Niet voor niks zien we een toename aan gesponsorde stories op Instagram en introduceerde Snapchat een pixelcode om het gedrag van gebruikers te kunnen meten.

Benieuwd wat ephemeral content voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem dan contact met ons op!

Mail ons