Wil je relevante content maken? Dan wil je weten wat je doelgroep uitspookt. Daarvoor hoef je geen private detective in te huren. Met de juiste cijfers kom je een heel eind. Speciaal voor jou hebben wij data en tips op een rij gezet, die van jouw content echt een persoonlijke ervaring maken.

(klik voor een grotere versie)

1:
Wat zeggen mensen tegen Google?
in plaats van
Wat typen mensen in Google?

Voice search data

Er worden steeds meer smartwatches en smart speakers verkocht en dat is relevant voor jouw content. Deze devices zijn namelijk niet geschikt om op te lezen. Ze hebben geen of een heel klein scherm. Het gevolg: mensen gaan niet typen, maar praten met hun devices en ze verwachten ook audio-feedback.

VOICE FACTS

  • 24% van de volwassenen gebruikt mobile voice search minstens één keer per dag;
  • 60% van de smartphonegebruikers heeft in de laatste 12 maanden voice search geprobeerd;
  • 55% van de tieners gebruikt voice search dagelijks;
  • 9% van 55-64 jarigen gebruikt voice search.

VOICE TIPS

  • Voice searches zijn gemiddeld 3 tot 5 keywords lang. Houd daar rekening mee in je SEO-content;
  • Zorg dat je ook content maakt die geschikt is om te luisteren.

2:
Waar bekijkt je doelgroep jouw content?

Locatiedata

Gebruik van mobiel neemt toe, dus ook de verschillende plekken waar mensen content kijken, lezen en luisteren. Jij kan die plek creatief gebruiken in het soort content dat je maakt.

LOCATIE FACTS

  • 88% van de mensen met een mobiele telefoon gebruikt hem terwijl ze reizen in het openbaar vervoer;
  • 81% gebruikt hem tijdens het shoppen;
  • 68% kan niet van zijn smartphone afblijven tijdens een diner in het restaurant (lekker gezellig);
  • 26% gebruikt zijn/haar mobieltje 5 minuten na het opstaan.

LOCATIE TIPS

  • Zorg dat je weet waar je doelgroep uithangt en pas daar je content op aan;
  • Maak verschillende versies van je content voor verschillende contexten;
  • Bied relevante content aan op de juiste plek, op het juiste tijdstip. Bijvoorbeeld:
    Tijdens een groot event in jouw branche kan je op die plek in één klap heel veel
    mensen bereiken.

3:
Wil jouw doelgroep met je appen?

Whatsapp data

Met gevatte en snelle reacties op Whatsapp kom je nog sneller in contact met je doelgroep. Dus het is zeker interessant om te weten wat jouw doelgroep op Whatsapp doet. De makkelijkste manier om daar achter te komen? Een doelgroeponderzoek.

Blijkt dat jouw klanten met je willen appen? Denk hier dan goed over na. Wat wordt jouw contentstrategie voor deze messaging service? Houd je het bij copywriting? Of mag jouw webcare-team aan de slag met vette video en hun eigen gifjes?

WHATSAPP FACTS

  • Whatsapp heeft wereldwijd 1,5 miljard maandelijkse gebruikers;
  • Whatsapp is het grootste social platform in Nederlands, met 11.900.000 gebruikers (67% van alle Nederlanders);
  • 21% van de Nederlandse bedrijven Gebruikt Whatsapp Business om met klanten te communiceren.

WHATSAPP TIPS

  • Zorg dat jouw organisatie een Whatsapp Business-account heeft;
  • Maak een contentstrategie voor Whatsapp en vraag je af welke content het beste
    werkt via een messaging service;
  • Maak het levendig! Zet je webcare-team aan de slag met hun eigen vette video’s en
    gifjes.

4:
Hoe maak je de ervaring zo persoonlijk mogelijk?

Persoonlijke data

Jouw doelgroep verwacht dat je ze kent. Hoe kan dat, terwijl je ze nog nooit gesproken hebt? Je kunt ze niet allemáál gaan bellen. Data gaat je helpen. Gebruik data om meer over je doelgroep te leren. Zorg dat je weet waar ze van houden, waar ze bij zwijmelen en waar ze voor terugkomen. Daarna personaliseer je met behulp van Artificial Intelligence hun content.

 PERSONAL FACTS

  • 76% van de consumenten verwacht dat jij als bedrijf snapt wat ze verwachten en nodig hebben;
  • 66% van de millennials verwacht real-time reacties;
  • Gepersonaliseerde CTA’s converteren 202% beter dan niet-gepersonaliseerde.

PERSONAL TIPS

  • Gebruik data om meer over je doelgroep te leren;
  • Zorg dat je weet waar ze van houden en maak content die daarbij past;
  • Personaliseer je content met behulp van Artificial Intelligence voor betere resultaten.

AI = Toekomstmuziek?

Vind jij Artificial intelligence meer iets voor over 10 jaar? Dan is jouw hoofd misschien wel klaar voor een update. 51% van de marketeers gebruikt al regelmatig AI tools en 27% van de marketeers denkt AI te gaan gebruiken voor het einde van 2019.

Meer data nodig?

Heleen VigeliusOntdek hoe jij je content nog persoonlijker kan maken met de hulp van data!
Neem contact op met Heleen via 06 174 752 49 of heleen@axioma.nl.