Zoeken naar de perfecte persoon om je producten te promoten? Wat achterhaald! Zo iemand kan je toch gewoon maken. Met wat bits en bytes op de goede plaats, creëer je zo de ideale influencer.

Apps waarmee je jaren jonger lijkt, Photoshoppen en Instagram-filters. Is dan niets meer echt? Eh… nee. Zelfs de influencers niet. In 2016 verschenen de eerste experimentele digitale influencers. Nu zijn ze leeftijdsloos volwassen.

Waarom zou je digitaal gaan?

Het blad Glamour pakte in maart 2019 uit met een digitaal covermodel, Raven.  De hoofdredacteur noemde gelijk een groot voordeel van een digitaal model. “Raven is altijd beschikbaar is als we haar nodig hebben.”

Glamour cover maart 2019, Raven op de vookant

Digitaal zijn de mogelijkheden eindeloos. Wat dat betreft kunnen we wat leren uit de filmwereld. Digitale versies van acteurs verschenen na hun dood toch nog op het grote doek met behulp van CGI (Computer Generated Imagery). Digitaal is je fantasie de enige beperking. Wil je Kit Harrington op een draak? Dan kan dat. Wil je een wrattenzwijn dat Amerikaans spreekt? Dan kan dat ook (SPOILER ALERT).

 

 

 

 

Dus waarom geen digitale influencer?

Influencers worden door merken ingezet om hun producten en diensten te verkopen. Sponsored content is een belangrijke inkomstenbron voor YouTubers en Instagrammers. Het grote nadeel van die echte influencers: je moet altijd maar afwachten wat het resultaat is. En soms gaat een influencer net even een andere kant op dan dat je als merk zou willen.  

Met een digitale influencer heb je deze problemen niet. Een digitale influencer kan snel mee veranderen met de doelgroep en het merk. Een mening? Daar heeft de digitale influencer ook geen last van. Dat is precies de controle die je zoekt als je een online identiteit wilt bewaren. Toch?

Een digitale influencer is niet per se goedkoop

Sommige echte influencers maak je nog wel blij met gratis samples. Daar kom je bij een digitale influencer niet mee weg. Bovendien wordt die influencer gemaakt door een team tech savvy ontwikkelaars en animators en die kosten ook geld. Daar staan voor de early adopters wel veel volgers tegenover. Bekijk deze profielen maar eens: 

Niet alle digitale influencers zijn trouwens helemaal met CGI gemaakt. Sommige modellen lenen hun lichaam of gezicht uit als alter ego. Photoshop doet de rest. 

Merkt iemand het verschil nog? 

Sommige digi-influencers geven het zelf toe: “I am a robot.” Maar de techniek verbetert snel en in de toekomst wordt lastig om te zeggen wie er nog echt is en wie niet. Daar liggen mogelijkheden, maar het maakt de wereld van contentmarketing er niet transparanter op. Aan de andere kant neemt de gesponsorde content op social media (met name Youtube) snel toe. Ook de influencer van vlees en bloed heeft commerciële belangen. 

Influence jij ook digitaal?

De nieuwigheid van de digitale influencer is er wel vanaf. Dus iedere organisatie kan zich nu afvragen: past een digitale influencer bij mijn merk. Wat ons betreft is de belangrijkste overweging deze: wie vertelt jouw verhaal het beste aan je doelgroep? Is dat een bot? Prima, let’s get digital. Is het toch een echt mens? Dan gebeurt er wel eens iets onverwachts. Maar, wees eerlijk, dat kan ook heel verfrissend zijn. 

Opeens behoefte aan menselijk contact?  

Wies PopaBel dan even met Wies via 035 548 81 40 of mail naar wies@axioma.nl