De wereld verandert snel. Heb je de ene trend net omarmd, duikt de volgende alweer op. Het is een visuele revolutie. Welke trends beheersen op het moment de beeldtaal? We vroegen het onze art director en trendwatcher Mirjam.

Sociale media spelen een belangrijke rol in de veranderde beeldtaal. Instagram, Snapchat en Facebook spelen op dit vlak een belangrijke rol. Niet gek, vindt Mirjam. “We hebben geen tijd én zin om lange verhalen te lezen. We willen geëntertaind worden met lekkere beelden, een catchy video of verrassende animated gif.”

Oké, geen lange verhalen dus. To the point.

Wat zijn de visuele trends van dit moment?

Trend 1: Social media-fotografie

Apps als Instagram en Snapchat maken het ons heel makkelijk om foto’s te bewerken. Met ingebouwde filters geef je zelfs die middelmatige foto een professionele look. “Deze manier van foto’s maken, bewerken en delen slaat ook over op professionele fotografen. Steeds vaker zien we dat zij beelden maken die de ‘echte’ wereld weerspiegelen. Je herkent de emoties en de handelingen van de personen op de foto. Hierdoor kun je je makkelijker identificeren met de foto.”

Social media fotografie

Gevangen in het moment: onze art director Joost maakte deze prachtige foto van zijn dochter. Bekijk hier meer op zijn Instagram.

Trend 2: Virtual reality

De volgende stap in de visuele revolutie is virtual reality. “VR-content is nog duur om te maken, maar gelukkig investeren grote merken en multinationals in VR. Hierdoor zal VR steeds toegankelijker worden.” De populariteit van cardboard VR-brilletjes draagt ook bij dat VR-content steeds beter wordt. “De virtual reality-app van Albert Heijn is een mooi voorbeeld. Freek Vonk nam je mee in de wereld van dino’s, gewoon in je eigen woonkamer.”

Virtual reality

Art director en trendwatcher Maria liet zich tijdens Digital Marketing Live meevoeren in de wereld van Artificial Intelligence, Mixed Reality en Virtual Reality.

Trend 3: Bewegende beelden

De animated gif is al langere tijd populair. Deze bewegende beelden laten een handeling zien die zich oneindig herhaalt. “Ze weerspiegelen ons eigen gedrag en onze emoties. Dit maakt ze heel herkenbaar. Bovendien zijn ze heel simpel te maken en eenvoudig te delen op social media.” Een andere versie van bewegend beeld is de cinemagraph. “Bij een cinemagraph komt een foto tot leven. Slechts één onderdeel van de foto beweegt. Heel verrassend en doeltreffend.”

Ook wij zijn groot fan van animated gif. Alleen het maken is al een feest op zich.

Trend 4: Drone-fotografie

Met drone-fotografie bekijk je de wereld vanuit een ander perspectief. “Een drone maakt plaatjes die je voorheen niet makkelijk kon schieten ineens heel bereikbaar. Denk aan luchtfoto’s. Deze manier van fotograferen biedt een compleet nieuwe ervaring.” Fabrikanten spelen slim op deze trend in: steeds meer drones zijn uitgerust met een hogere resolutie camera.

Drone fotografie

Collega Danny maakte deze zomer met een drone de gaafste beelden van het natuurschoon in Noorwegen.

Meer inspirerende beelden zien? Volg ons op Facebook en Instagram.