Emoji. Wat begon als een statische smiley (emoticon) groeide uit tot een breed palet aan kleurrijke emoji. Ze vormen de snelstgroeiende – universele – taal in onze maatschappij. Steeds vaker duiken ze ook op in de zakelijke communicatie. Een go of een no go?

Emoji vallen op en prikkelen de lezer. Ze zorgen voor een positief gevoel en het gebruik van emoji zou je als professional meer benaderbaar maken en zelfs competenter doen overkomen. Wist je dat een nieuwsbrief met een emoij in de onderwerpregel zo’n 10 tot 15% vaker wordt geopend? Hoog tijd dus om wat meer aandacht te besteden aan die knipogende, glimlachende en blozende gezichtjes.

Goed voorbeeld doet volgen

Vooral dankzij de informele communicatiemiddelen zoals Whatsapp en social media is de emoji immens populair geworden. Maar ook in de marketing is de emoji met een opmars bezig. We zetten een paar successtory’s voor je op een rij:

  • Bij Domino’s pizza kun je met een emoji in een SMS je favoriete pizza bestellen. Hiermee verkort Domino’s de tijd van het aankoopproces tot 5 luttele seconden.
  • Verzekeringsmaatschappij Ditzo stimuleert haar klanten te communiceren via Whatsapp. In de bijpassende online commercial is een hoofdrol weggelegd voor emoji.
  • De Amerikaanse nieuwszender CNN maakte vorig jaar van alle verkiezingskandidaten een emoji.

Bezint eer u begint 😉

Hoewel emoji dus razend populair zijn, betekent het niet dat je gedachtenloos in deze marketingtrend mee moet gaan. Vijf tips die je moet weten, voor je je verliest in de kleurrijke emoji.

1. Blijf bij jezelf
Stel jezelf de volgende vraag: passen emoji bij onze identiteit en bij onze doelgroep? Emoji zijn grappig, creatief en vrolijk. Ze zijn niet traditioneel of uiterst zakelijk. Wil je vernieuwen of uitdagen, dan passen ze bij jouw communicatie, maar overdrijf niet (zie tip 3).

2. Check de betekenis
Betekent de emoji wat jij denkt dat de emoji betekent? En belangrijker: interpreteert jouw doelgroep de emoji ook zo? Uit onderzoek van de Unitversiteit van Minnesota blijkt dat dit niet altijd het geval is. Emoji gebruik je om je boodschap te versterken. Gebruik het speciale emoji woordenboek dan weet je zeker dat er geen sprake is van miscommunicatie.

3. Overdrijf niet
Er bestaan meer dan een miljard emoji. Wees kritisch en gebruik een emoji alleen als de emoji ook echt iets toevoegt. Om de nieuwe Chevrolet Cruze te introduceren schreef het automerk een persbericht dat enkel uit emoji bestond. Echt herkenbaar was de boodschap niet meer. Maar was het doel om op te vallen, dan is de missie geslaagd.

4. Begin klein
Een zin wordt beter onthouden als het gevolgd wordt door een emoticon. Ook kunnen ze je helpen om kleinere boodschappen een persoonlijke touch te geven. Weet je het niet zeker? Begin dan klein, kijk hoe jouw doelgroep reageert en pas daar je communicatie op aan.

5. Stem je schrijfstijl af op emoji
Een emoji kan een zakelijke tekst opleuken, maar alleen als de tekst ook vlot geschreven is. Wist je dat een losse schrijfstijl beter onthouden wordt? Dus schudt dat zakelijke harnas van je af. Ga emoji gebruiken en de informele schrijfstijl volgt vast vanzelf.