Heb je nog behoefte aan nieuwe ideeën voor campagnes? Een leuk idee om jouw content te promoten? Bekijk dan deze 5 creatieve campagnes. Inspiratie gegarandeerd!

Inspiratie. Soms heb je het. En soms ook niet. Gelukkig worden er voldoende mooie dingen gemaakt. Daarom: 5x storytelling waar je spontaan inspiratie van krijgt. 

1: Casa de Papel op de bagageband

Wie de Netflix-knaller Casa de Papel heeft gezien, zal waarschijnlijk niet kunnen stoppen met grijnzen. En de mensen die de serie niet hebben gezien? Die worden waarschijnlijk overvallen door spontane FOMO. 

En laat precies dát de reden zijn van Netflix. Met diverse acties eisen zij voor hun series niet alleen meer de aandacht op via video streaming, maar ook door zichtbaar te zijn op social media, op straat én…. op het vliegveld in Frankfurt. Pak jij de koffer van de band? 

 

2. Smell amazing forever

Old Spice kan je met recht ‘old’ noemen. Het merk bestaat al sinds 1937 als vrouwenparfum. Sindsdien is Old Spice getransformeerd in iets… anders.   

Toch best creatief hoe Old Spice in dit spotje niet de parfum, maar de perfecte man verkoopt. Oh ja, ze hebben sowieso wel een neusje voor absurde commercials. Deze bijvoorbeeld die voor eeuwig duurt.

3. Koop geen energie, maar een familie

Er zijn maar weinig dingen zo ongrijpbaar als energie. Waar is het? Kan je het zien? Voelen? Nee, maar je kunt het wél verkopen. En de manier waarop je dat doet kan het verschil maken. 

Bij Vandebron kies je op de website niet voor de prijs, maar voor je eigen boer, familie of windpark. Nou ja… ze worden niet helemaal van jou, maar je deelt in hun verhaal. Jouw warme kachel krijgt zijn eigen gezicht. De lampjes branden door de noeste arbeid van een mens, ergens in Nederland en jij weet precies waar het vandaan komt… Van de bron dus. 

 

4. Dumb ways to die

Als je een campagne maakt over veiligheid, balanceer je altijd op het scherpst van de snede. Daar kwam prorail ook achter, bij hun Victim Fashion Campagne. Het schokeffect van deze campagne was teveel voor machinisten en nabestaanden. Maar hoe voorkom je dan een dodelijk ongeluk? Je wilt niet betuttelen en het mag niet kwetsend zijn.   

Metro Trains, een Australisch vervoersbedrijf vond een oplossing in kleine verhaaltjes, samengevoegd met een verdomd catchy deuntje: 

Dit is trouwens al een oudje uit 2012, maar nog steeds een mooi voorbeeld van een serieuze boodschap in een luchtig jasje, voor een jongere doelgroep. En ook voor een oudere doelgroep trouwens, want deze video ging viral over heel de wereld, met spoofs en spin offs als gevolg.  

5. Te laat thuis? Stuur maar retour

Iets dezelfde dag laten versturen én retour zenden. “Waar zou je dat mee willen doen?”, vroeg Bol.com zich af. Nou… Je kinderen bijvoorbeeld, als ze te laat thuis komen van de Gentse feesten. 

Een grappige verhaallijn van een ongewild pakketje die past bij een actueel event. 

Dat was ‘m. Nu jij!

Ben jij geïnspireerd geraakt? Wil je graag nog even verder brainstormen, of heb je hulp nodig bij de realisatie? Neem dan contact met op met Wies: 06 417 831 63 of wies@axioma.nl.