OPDRACHTGEVER: BORSTKANKERVERENIGING NEDERLAND

Borstkankervereniging Nederland is een landelijke organisatie voor borstkankerpatiënten, mensen met erfelijke of familiaire aanleg en hun naasten. Samen met Olijf, een netwerk voor vrouwen met gynaecologische kanker, willen zij meer aandacht voor mogelijk erfelijke kanker.

VRAAG

Hoe kunnen we ‘awareness’ creëren bij medisch professionals over de mogelijk erfelijke belasting bij borst-, baarmoeder- en eierstokkanker, zodat zij hun patiënten conform de verwijzingscriteria en richtlijnen tijdig doorverwijzen naar een klinisch geneticus?

AANPAK

Echte verhalen van echte patiënten. Met de campagne ‘Daarom doorvragen’ roepen we primaire emoties op. Dit gaat over jou. Dit gaat over jouw werk, jouw patiënt. Dit gaat over levens. We laten de medisch professionals de ‘sense of urgency’ voelen om beter door te vragen naar de mogelijke erfelijkheid van de geconstateerde kanker. En de patiënt, indien nodig, tijdig door te verwijzen naar een klinisch geneticus.

We doen dit door de medisch professional te confronteren met degene voor wie ze het allemaal doen: de patiënt. Door middel van storytelling van (en door) echte patiënten met een duidelijke boodschap: doorvragen redt levens! Je voorkomt hiermee niet alleen veel leed bij de patiënt die voor je zit, maar (in potentie) bij een hele familie. Een boodschap die binnenkomt, bewustwording creëert en aan het denken zet. Vraag ik wel voldoende door bij mijn patiënten? We activeren de doelgroep vervolgens door ze kant-en-klare tools aan te bieden die ze direct kunnen toepassen in hun werk.

INZET

  • Concept en strategie
  • Website-ontwikkeling
  • Logo-ontwerp
  • Storytelling
  • Fotografie
  • Web en social-mediacontent
  • Bannering

RESULTAAT

De medisch professionals worden vanuit diverse en uiteenlopende partijen met regelmaat geïnformeerd met betrekking tot de mogelijke erfelijkheid van kanker. De campagne ‘Daarom doorvragen’ is echter de enige die vanuit echte verhalen van echte mensen werkt: dragers van borst-, baarmoeder- of eierstokkanker die vanuit hun eigen specifieke ervaring een indringende indruk achterlaten bij de medisch professional.

De campagne is een succes. De patiënten hebben als ambassadeurs en dragers van de campagne de medisch professional op diverse congressen kunnen confronteren met hun verhaal. De website brca.nl met daarop kant-en-klare tools is succesvol geladen onder de medisch professionals en de campagne is goed opgepakt in de media. Zo hebben onder meer Hart van Nederland en NOS er aandacht aan besteed.

Borstkankervereniging Nederland Zigzag folder Borstkankervereniging Nederland zigzag folder Borstkankervereniging Nederland zigzag folder inhoud