Alles draait om relevante content. We slikken niet meer zomaar alles voor zoete koek. Waarom zouden we ook? Google is onze beste vriend. Maar wat is hét recept voor succesvolle content marketing?

Ingrediënten voor succesvolle content marketing

  • Achterhaal de vraag
  • Een gezonde doelgroepanalyse
  • Een goede middelenmix
  • 500 gram intentie voor een duurzame relatie
  • Toevoegen naar smaak: huisstijl
  • Smaakvolle content

Alles begint met een vraag

“Dat Google ik even.” Hoe vaak zeggen we dat wel niet tegen elkaar? Zoekopdrachten bestaan al lang niet meer uit één of twee woorden. Hele vragen worden ingetypt, mede gevoed door de komst van Voice Search. Google maakt hier zichtbaar gebruik van. Bij steeds meer zoekopdrachten is het eerste resultaat, vaak direct na de advertenties, het antwoord op de vraag. Zie de afbeelding hieronder.

Weet dus welke vragen jouw (potentiële) klanten hebben en zorg dat de antwoorden op je site staan. Zo help je niet alleen hen, maar ook jezelf met een betere vindbaarheid in Google.

Weet voor wie je kookt

Een goede doelgroepanalyse is erg belangrijk. Wie is je doelgroep? Wat leeft er onder hen? En welke kanalen gebruiken ze? Hoe beter je weet wie je doelgroep is en waar zij naar zoeken, hoe beter je ze kunt bedienen.

Gebruik de juiste contentvorm

Nu je weet welke vragen je wilt beantwoorden, bedenk je in welke vorm je de antwoorden giet. Whitepapers, fact sheets en video’s zijn erg populair, maar wellicht is een gefaseerde benadering met online mails voor jou wel doeltreffender. Wat je ook kiest, houd altijd de doelgroep in je achterhoofd en varieer in vormen. Iedereen is verschillend. Wat bij de een werkt, slaat bij een ander wellicht de plank mis.

Werk aan een duurzame relatie

Met alleen relevante content ben je er nog niet. Hoe geweldig je nieuwe whitepaper ook is, je moet het bij de juiste doelgroep onder de aandacht zien te krijgen. Natuurlijk zet je het op je website, maar vergeet ook de kracht van social media en nieuwsbrieven niet. Om een groot publiek te bereiken kun je er voor kiezen om je whitepaper een boost te geven door online te adverteren. Maar let op: veel downloads is mooi meegenomen, maar jij wilt een duurzame relatie opbouwen. Vraag daarom altijd om contactgegevens wanneer je iets weggeeft. Alleen dan kun je de doelgroep blijven voeden met relevante content.

Beloon je achterban

Hoe fijn het ook is om nieuwe mensen te bereiken en te verblijden met jouw content, vergeet je achterban niet. Je terugkerende websitebezoekers, je fans op social media en de mensen die al jouw nieuwsbrieven trouw lezen. Deze mensen zijn jouw mond-tot-mond reclame. Zij schrijven reviews, dus ook zij blijven aandacht verdienen. Hoe? Met content… of korting. We blijven tenslotte Nederlanders.

Jouw online impact vergroten?

Ontvang de whitepaper ‘Online impact verhogen in 5 stappen‘ en zet de volgende stap naar succes.

Ontvang whitepaper